Historie

Rotaryclub Rotterdam is opgericht in 1925. Helaas ging het lustrumfeest vanwege Covid-19 niet door in 2020 maar in 2025 gaan we extra groot uitpakken ter ere van het 100-jarig jubileum van onze mooie club.

Ter ere van het 80-jarig lustrum is een boekje uitgegeven met de historie van onze club. De lustrumrede uitgesproken bij het 90-jarig lustrum is hier ook te lezen.

Rotary Rotterdam tijdens WO II

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden door de bezetter diverse archieven in beslag genomen, waar onder het archief van Rotaryclub Rotterdam. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog kwamen er af en toe archieven terug naar Rotterdam, maar in 2016 werd de club benaderd door de heer Finsterwalder uit Berlijn die drie notulenboeken van onze club had gevonden in een archief. Over de geschiedenis van de archieven en de teruggave van deze drie boeken in 2016 is een boekje geschreven genaamd Roofgoed: de geschiedenis van het tijdens WO II geroofde archief van RC Rotterdam.